Wie? Dat dacht ik ook, maar dit is ook weer Latijn en staat voor "Engel Willemszoon de Merle". Hij is geboren in Brielle in 1482 was een priester in de parochie Heenvliet rond het jaar 1532.
Hij is bekend geworden als één van eerste geestelijken die het protestantse gedachtegoed aanhing en hiervoor door de kerkelijke inquisitie ter dood (26 juli 1557) werd veroordeeld.
Hij wordt wel de "ketterse pastoor van Heenvliet" genoemd en dat geeft zijn positie goed weer. Hij was, net als Luther, tegen de toenmalige aflatenpraktijk, was tegen heiligenverering en tegen bedevaarten.
Angelus Merula vermaakte zijn woonhuis (en geld) in Brielle aan de stad en bepaalde dat het een weeshuis moest worden. Het Merula-Weeshuis is tot 1947 als weeshuis in gebruik geweest.
Merula-Weeshuis - Den Brielle
Mijn voorvaders, en laten we 12 generaties terug gaan, waren allen protestant en Oud-Beijerland en Spijkenisse liggen maar een steenworp afstand van Heenvliet. We moeten dan wel even terug gaan naar ongeveer het jaar 1575, verder terug lijkt niet mogelijk want het leven was zwaar nadat de Sint-Felixvloed van 1530 (en 45 zware stormvloeden in de drie eeuwen ervoor) waarbij grote delen van Vlaanderen en Zeeland werden weggespoeld.
Het is dus heel goed mogelijk dat een van mijn stamvaders kennis heeft genomen van Angulus Merula bij de preek in de kerk van Spijkenisse door predikant Allardus Theodori, Theodorus Roestius of Johannes Florianus.
Het is moeilijk om het verschil te begrijpen tussen een ketter en een martelaar. Angelus Merula werd door de protestanten gedood. Bijna op hetzelfde moment werd een predikant van Spijkenisse (Johannes Florianus) wegens zijn godsdienst (protestants dus) als martelaar gedood te Beveren bij Antwerpen.
Dorpskerk - Spijkenisse
Er zijn in Breille toch dan ook weer beelden te vinden die de vernielingen van de beeldenstorm van 1566, door de protestanten in katholieke religieuze plaatsen, hebben weten te overleven.
Het is wel even zoeken, maar op de zolder van het Historisch Museum Den Briel, het voormalige stadhuis, heb ik toch een beeld terug kunnen vinden. Waarom deze niet op de brandstapel terecht is gekomen is mij niet duidelijk, ik weet ook niet wie er afgebeeld wordt.
Zoals je op onderstaande foto kunt zien ligt het beeld op zijn kant bovenop een kast. Wat de toekomst voor de beeld gaat worden?
Historisch Museum Den Briel - Hoe gaan de Protestanten met beelden om?