⁓ Dag 3 ⁓
Om 08:50, 10 minuten voor aankomst, werd omgeroepen om naar het autodek te gaan. Heel handig werd iedereen langs de trappen gevoerd en weggehouden van de liften. Dit is waarschijnlijk gedaan om opstoppingen te voorkomen.
Ik had bij het inpakken nog een paar boeken over, die heb ik toen maar in onze handbagage gestopt. Ik kreeg hier dus goed spijt van. Ik heb van dek 8 naar dek 4 via de trap moeten lopen met een zware koffer, de computer, de fototas van 14kg op de rug en nog een fototas. Anja droeg de jassen en zou voor de lift bediening zorgen.... Dus niet vergeten voor de volgende keer, zo licht mogelijke koffertje voor het nachtje op het schip.
Na het aanmeren heeft het zeker nog een half uur geduurd voordat wij aan de beurt waren om van de boot te mogen rijden. Bijde onderstaande foto's zijn genomen met het fototoestel in mijn linkerhand (zeer ongelukkige houding) buiten de auto, mijn knie onder het stuur om te kunnen sturen en met de rechterhand schakelen.
Stena Line Gotenburg - Uitrijden. Fotograveren met je linkerhand als het knopje aan de rechterkant zit.
Stena Line Gotenburg - Uitrijden.
De douane controle verliep stroefjes. Bij vertrek in Kiel werd er helemaal niets gecontroleerd. Bij aankomst in Gotenburg was het toch even anders.
Na het verlaten van Gotenburg, eerst maar even een kopje koffie gedronken en de routeplanner ingesteld. Na enige kilometers begon ik toch mijn twijfels te krijgen over de juiste route. We zijn van plan om op ongeveer 1/3 van de rit een uistapje te maken naar het aquaduct in Håverud.
In Håverud zijn er vier sluizen met een gezamelijk niveauverschil van 10 meter. Het aquaduct (32,5 meter lang) ten behoeve van het Dalslandkanaal is geheel van ijzer gemaakt en kruist de stroomversnellingen. De sluizen functioneren nog steeds en zijn gebouwd in de periode 1864-1868!
De ontwerper van het Dalsland Canal heeft handig gebruik gemaakt van de meren. Het kanaal heeft een lengte van 250km en slechts 12km van het kanal moest kunstmatig worden aangelegd. Hiet staat dan wel tegenover dat er 60 sluizen in het traject zitten.
Havarud - Dalsland Kanaal Aquaduct
Havarud - Dalsland Kanaal Aquaduct
Er is tevens een kanaalmuseum (Kanalmuseet) welke veel informatie geeft over de geschiedenis van het omgelegen gebied. Er was een bloeiende ijzer industrie vanaf de 17de eeuw. In het midden van de 19de eeuw werd overgestapt op de productie van papier.
Het museum geeft ook de geschiedenis weer van de "waterkracht centrale" welke in 1891 begon met een generator ten behoeve van 80 kooldraadlampen van 16 watt en nu een 3000 kW levert.
Het was niet echt koud vandaag maar er waren zeer zware buien die lokaal veel neerslag gaven. Het was overwegend droog en met de paraplu bij de hand was het goed te doen.
Havarud - Dalsland Kanaal Aquaduct - leuk paadje om te lopen