Geen
Header Zweden Noorwegen vakantie
www.JacquesBakker.nl
Rondreis Zweden-Noorwegen
Augustus 2011
  Jacques Bakker
en
Anja Oosterveld  
Geen
Introductie Heenreis Kiel Aankomst Hotel Rabes Kiel Centrum Overtocht Reis naar Fredriksberg Park Säfsen Misselijk Groen en Geel Reis naar Sälen Eland Vasaloppetskiwedstrijd 80km Onverhard Sarna Park Fulufjället Reis naar Dombås Natuur & Trollen Grafveld van Vang Maagdarmkanaal Grijsfilter Staafkerken Reis naar Kaupanger Turistveg Staafkerk in Lom Sognefjord Sogndal Sogn Fjordmuseum Leipanger Norsk Brae Museum Staafkerk van Urnes Kerk van Dale De Heibergske Samlinger Reis naar Hovden-1 Reis naar Hovden-2 Park Hovden Høyfjellssenter Industriearbeiders Museum Zwaar Water Rust em Water Reis naar Oslo Oslo Ingeschepen Oslo Winderige Overtocht Frederikshavn Aalborg Aarhuis Hunebeden Naar Huis Huisjes Statistieken Samenvatting
« Vorige Volgende »

Sognefjord

⁓ Dag 14 ⁓

Dagen Tellen

Afgelopen nacht was de eerst nacht op het park. Het is vandaag vrijdag, nog 6 nachten te gaan.

Eerste uitzicht op een Fjord

Dit is een foto van het begin van het Sognefjord. Deze foto is gisteren in de namiddag genomen en was de eerste kennismaking met een uitzicht over een fjord. Vandaag is de eerste volle dag in het Park Vesterland en we gaan we een beetje de omgeving verkennen.

In het kort zijn we vandaag bij de staafkerk van Kaupanger geweest, bij de kade van Kaupanger, bij het vertrekpunt van de boot naar Fodnes bij Mannheller, gewandeld in Sogndal en aan het water gezeten, koffie met gebak gehad en nog even naar een paar winkels gekeken in Sogndal.

erste foto van een Fjord: Het begin van de Sognefjord

Boten

Omdat de fjorden zeer diep (en breed) zijn is het niet eenvoudig om een tunnel te graven of een brug te bouwen. Het (handels)verkeer rondom de fjorden is traditioneel per boot. De bergen rondom de fjorden hebben stijle hellingen en lenen zich slecht voor het aanleggen van wegen. Daarom worden er ook steeds vaker tunnels aangelegd door de bergen.

Ruimte Gebrek

Het verkeer op de E5 moet bij Mannheller wegens ruimtegebruik voor een gedeelte in de tunnel oplijnen voor de boot naar Fodnes. Het is zo wie zo een een vreemde constructie. Vlak voor Mannheller krijgt de tunnel twee buizen die elkaar kruisen.

Het oplijnen voor de boot gebeurt gedeeltelijk in de tunnel

Langste Tunnel van Europa

De langste tunnel van Europa bevindt zich dan ook in dit gedeelte van Noorwegen en is 24,5 km lang. Deze verbindt het Laerdal met het Aurlandsdal en is in 2001 gerealiseerd. Om de 6 km is er een onderbreking van de eentonigheid. We gaan in ieder geval door deze tunnel op de dag dat we vertrekken in de richting van ons volgende verblijf maar dat duurt nog even.

Er is ook een alternatief over de bergen (pashoogte 1809m) en deze is 45km lang. Deze ben ik ook nog van plan om te rijden. Moet het eerst mooier weer worden...

« Vorige Volgende »
Introductie Heenreis Kiel Aankomst Hotel Rabes Kiel Centrum Overtocht Reis naar Fredriksberg Park Säfsen Misselijk Groen en Geel Reis naar Sälen Eland Vasaloppetskiwedstrijd 80km Onverhard Sarna Park Fulufjället Reis naar Dombås Natuur & Trollen Grafveld van Vang Maagdarmkanaal Grijsfilter Staafkerken Reis naar Kaupanger Turistveg Staafkerk in Lom Sognefjord Sogndal Sogn Fjordmuseum Leipanger Norsk Brae Museum Staafkerk van Urnes Kerk van Dale De Heibergske Samlinger Reis naar Hovden-1 Reis naar Hovden-2 Park Hovden Høyfjellssenter Industriearbeiders Museum Zwaar Water Rust em Water Reis naar Oslo Oslo Ingeschepen Oslo Winderige Overtocht Frederikshavn Aalborg Aarhuis Hunebeden Naar Huis Huisjes Statistieken Samenvatting


terug naar de startpagina »