Website

van

Anja en Jacques Bakker

Wat kun je zien in een waterdruppel?

Zomervakantie 2012 Bretange (Pentrez) Frankrijk

Introductie en Reis

De Boeking

De vakantiewoning heb ik geboekt bij Vacanceselect. De vakantiewoning is maximaal geschikt voor 6 personen. Les Terrasses de Pentrez-Plage is een kleinschalig vakantiepark op 500 meter van het strand. Pentrez is een klein plaatsje in het meest westelijke gedeelte van Bretagne (Finistère) - Frankrijk. Pentrez ligt aangrenzend aan een aantal natuurreservaten.

Voorbereiding

Eigenlijk geen voorbereiding. Ik was voor mijn werk niet in Deventer en Anja heeft de spullen gepakt. Het enige wat ik ontdekt heb is het feit dat ik dicht bij Brest zit en dat er in de omgeving veel te zien en te wandelen is.

De Reis, Dag 1 en 2 juni 2012

Het is toch wel een aardig eindje rijden. Ruim 1100km vanuit Deventer. Ik ben gereden via Breda, Antwerpen, Lille, Le Havre, Caen, Avranches (Le Mont St Michel), Dinan, St Brieuc, GuinGamp, D787 naar de N164, Chateaulin, D887 en D108 nar Pentrez. We zijn om 04:00 vertrokken en waren om 17:00 uur op de bestemming. Dus 13 uur rijden inclusief een aantal stops.

Vakantiewoning

De vakantiewoning voldoet redelijk aan de verwachting. We slapen boven in een 2 persoonsbed. Er is boven een badkamer en beneden een douche. De laatste zullen we het meeste gebruiken. Het huisje is uitgerust voor 6 personen, dus met een grote boiler dus het is aangenaam douchen.

Schoonmaken moet je zelf doen, maar daar is de vakantiewoning niet op ingericht. Je kunt bij de receptie een stofzuiger lenen, dat ga ik dus mooi niet doen. Je wordt verplicht om de eindschoonmaak van 84 euro dus gewoon te betalen. Alles wat er extra bij komt is erg duur, het "handdoekenpakket" van 4 euro bestaat uit 1 handdoek!

Rest van de Eerste Dag

We hebben wat eenvoudigs te eten gehaald bij de supermarkt in Plomodiern (10 min rijden), glaasje wijn gedronken en we zijn gaan slapen.

Hé! Waar Zijn de Foto's? Er staan er maar een paar!

Ik heb het deze vakantie anders aangepakt dan vorig jaar. De foto's staan, samen met een uitgebreid onderschrift, bij elkaar. Onderstaand verhaal is wat wij van dag tot dag hebben gedaan. Klik hier voor de fotoreportage.
Op deze pagina staat een paar foto's, klik erop en ze worden vergroot!

Dag 2

Geen Plannen

We hadden voor de eerste dag geen plannen, het was tenslotte zondag. Na het ontbijt met vers brood zijn we naar Douarnenez gereden via allerlei binnendoor weggetjes. We hebben een wandeling door de stad gemaakt. Daarna langs de kust gereden naar Pointe du Vas. Daar hebben we een wandeling gemaakt langs de rotsachtige kustlijn.

Geweldige omgeving, mooie wolken, veel wind en dus puur genieten!

Megalieten

Uiteindelijk zijn we ook nog op zoek geweest naar Megalieten die tussen Poullan sur Mer en Douarnenez liggen. Op de meest westelijke locatie was slechts 1 rechtopstaande steen te zien. Wel was er nog iets bijzonders wat ik niet kan thuisbrengen. Het lijkt op iets uit de tweede wereldoorlog wat in nog eerder heb gezien. Op de locatie nabij Lesconil was wel een min of meer compleet grafmonument te zien.

Griek

Tegen een uur of 8 zijn we eerst maar gaan eten in Douarnenez, daar had Anja een Grieks restaurant gezien tijdens onze ochtend wandeling. Bij nader inzien was het geen Griek, maar een Spaans restaurant. De naam van het restaurant is "l'Athanor", bij nader inzien een prachtige Spaanse naam een weinig lijkend op Athene. Ik heb een heerlijke Paella gegeten. Anja heeft het bij een biefstukje gehouden.

We waren om 10 uur thuis, juist voordat het begon te schemeren.

Dag 3

Helemaal Geen Plannen

Vandaag hebben alleen een ritje gemaakt naar een supermarkt in Chateaulin (15 min). Hier wat eenvoudigs te eten gehaald en overheerlijke aardbeien.

De dag begon met regen maar later op de dag kwam de zon weer tevoorschijn en was het heerlijk buiten zitten. Volgens internet is dit ongeveer de laatste zon die ik de komende 2 weken zal zien. Afwachten dus.

Dag 4

Omgeving

Vandaag begon de dag met regen en daar kwam geen verandering in. We hebben de omgeving een beetje verkend en naar megalieten gezocht. We hebben wel wat gevonden maar het was niet zo mooi als de megaliet nabij Lesconil (dag 2). Verder een kleine kapel bezocht (la chapelle Sainte - Barbe, 1585) die helaas niet open was.

Fjorden

Volgens het boekje lijkt de omgeving ten noorden van ons op de Noorse fjorden. We zijn er geweest en het lijkt er maar een klein beetje op. We zijn geweest bij le Passage, Tregarvan en bij Landevennec.

Dag 5

Uitslapen

We waren echt niet laat naar bed gegaan maar toch kwamen we niet zo vlot het bed uit. Dit had ook wel iets te maken met het weer. Het waaide flink en de regen sloeg tegen de ramen. Dat werkt echt slaapwekkend, ook als je reeds meer dan 10 uur in je bed ligt.

Cap de la Chèvre

Vandaag een wandeling gemaakt rondom de Cap de la Chèvre. Nu staat Chèvre voor geitenkaas. De relatie tussen de geitenkaas en de wandeling van vandaag was niet te ontdekken en blijft een raadsel. Achteraf denk ik dat het misschien iets te maken heeft met de witte rotsten van Cap de la Chèvre?

Rond het middaguur klaarde het weer toch weer een beetje op en kwam zelfs de zon er doorheen. Er stond verschrikkelijk veel wind wat de wandeling wel weer spannend maakte. Geweldig mooie uitzichten. We waren zoveel mogelijk langs de kust van Pentrez naar Crozon en vervolgens naar Morgat gereden.

De grotten van Morgat moeten we later nog maar eens aandoen. s'Avonds (eigen gemaakte) salade gegeten met zalm en kaviaar. Heerlijk.

Dag 6

Regen en Wind

De dag begon met veel regen en wind maar na het middaguur werd het beter. De zon kwam er ook weer doorheen. We wilden naar de markt in Chateaulin maar deze was niet erg groot en we zijn doorgereden naar Quimper.

Quimper

Dit is een leuke stad, er staan nog een aantal oude vakwerkhuizen rondom de kerk. Een beetje rondgekeken en foto's genomen. Anja heeft nog maar weer eens de Eurodil winkel bekeken.

Megalieten

Nog maar weer op zoek gegaan naar een paar megalieten. Soms is het erg teleurstellend en is het is niet meer dan 1 steen die langs de kant van de weg staat. De megaliet van Treffiagat (Le Reun) uiteindelijk gevonden nadat we eerst nog even hebben uitgewaaid op het duin. Er stond veel wind en de branding was mooi om te zien. Door de rotsachtige ondergrond blijft het water helder en is de branding prachtig wit.

Penmarc'h

Penmarc'h blijkt een plaats te zijn die echt van de visvangst leeft. Veel schepen en veel visverwerkende industrie rondom de haven.

Even ten noorden van Penmarc'h ligt Saint Guenole. Daar hebben nog een poosje naar de branding gekeken. Op verschillende plaatsen langs de kust sloeg tijdens het hoog water de golven over de kade.

Op de terugweg door Douarnenez gereden, daar sloegen de golven ook over (verhoogde) kademuren heen. Er waren ook kijkers, misschien was het dus niet zo normaal dat dit gebeurt.

Dag 7

Presquile De Crozon

Op dit schiereiland, wat tegenover Brest ligt, is veel te zien. Oude forten, mooie natuur, mooie vergezichten en prachtige plaatsjes zoals Camaret sur Mer.

Pointe des Espagnols

Op het meest westelijke puntje (Pointe des Espagnols) stonden een flink aantal kustbatterijen uit de tijd van Napolion. Hier hebben ooit eens kanonnen gestaan van 320 mm. Dit was zo ongeveer het zwaarste wat toen bestond.

Het is jammer dat het niet mogelijk is om in de ondergrondse gangen te komen, alles is afgesloten.

Dag 8

Brest

Een dagje Brest, zijnde een grote stad met meer dan 200.000 inwoners, stond voor de zaterdag op het programma. In Brest zijn er twee winkelstraten, Rue de Siam en Rue Jean-Jaures, waarbij de laatste wel de gezelligste winkelstraat is. De straten liggen in elkaars verlengde en lopen omhoog als je begint bij de Rue de Siam aan de kant van het Chateau (oude haven).

Nog wat leuks voor Arina gekocht waarvan we hopen dat ze er deze keer langer plezier van zal hebben dan vorig jaar.

Dag 9

Ook een Zondag

Hoe kan het zo uitkomen. Dag 2 was ook al een zondag. Voor vandaag niet veel plannen. Ik heb voor het eerst mijn website aangepast en dag 1 t/m 8 op de website gezet. Voor vandaag hebben we ook niet veel plannen, behoudens ons jaarlijkse potje Yahtzee

Hoogwater en Grotten (plage de Caméros à Saint-Nic - Pentrez

Een stukje wezen wandelen en in een paar "grotten" geweest (juist iets ten noordwesten van het strand van Pentrez) die alleen toegankelijk zijn via het strand bij laag water. We waren een beetje aan de late kant, dus het was even klimmem en zweten om voor het opkomende water te blijven want langs het strand ging niet meer. Maar we hebben het gered, voor mij was het een avontuur, voor Anja een nachtmerrie. Voordeel was wel dat ik rustig kon fotograferen, er was niemand meer bij de grotten.

Konijn

Gisteren bij de lokale mobiele grillwagen een aantal stukken konijn (lapin) besteld en vandaag opgegeten met wat patatjes erbij.

Dag 10

Cameret sur Mer

Het gebied ten westen van Cameret sur Mer verkend. Een museum bezocht over de onderzeebootoorlog. Dit museum was ingericht in één van de bunkers van een 164mm kanon van batterij Kerbonn.

De batterij Kerbonn is een combinatie van de eerste mortier batterij die gerealiseerd werd in 1890 tbv de haven van Brest. Deze werd in 1920 door de Fransen zelf vestekt met betonnen aanbouwen en later door de Duitsers uitgebouwd en versterkt met 164mm (zeedekking) en 75mm kanonnen (land en strand).

Pointe de Pen-Hir

Een bijzonder uitzichtpunt. Deze uitloper heeft zijn hoogste punt op het verstgelegen puntje. De uitlopers in zee zijn "Les Tas de Pois", oftewel de erwtenhoopjes in het nederlands.

Tevens staat op Pointe de Pen-Hir een monument ter nagedachtenis aan de oorlogsslachtovers bij de bevrijding van Bretagne. Generaal Patton is hier ook geweest.

Alignement de Lagatjar

Hier staat nog ongeveer 20% van een veld van 700 menhirs overeind. Veel mensen komen kijken maar eigenlijk is het niet zoveel aan. Er staan gewoon een aantal stenen op een rijtje. Diner in Cameret sur Mer en aansluitend nog een paar mooie foto's gemaakt met de ondergaande zon. Vandaag ook ontdekt dat mijn fototoestel nog op wintertijd staat. Bij alle foto's tot op dit moment dus een uur bij optellen.

Dag 11

Menez Hom

Menez Hom is een berg van 330 meter hoog niet ver van de kust vandaan. Je hebt dan ook uitzicht op Pointe de St Mathieu, Brest, de baai van Brest, Cap de la Chèvre, de baai van Douarnenez en de Pointe du Raz. Deze berg maakt deel uit van het gebergte "Monts D'Arrée" welke deel zijn van een uitgestrekt natuurgebied "Regional D'Armorique"

Het was jammer dat het niet erg helder was anders was het uitzicht zeker nog mooier geweest.

Montagne Saint Michel

De berg met op het topje de kapel van Saint Michel is op een paar meter na het hoogste puntje van Bretagne. Iets verderop ligt een "steen" op een bergtop (Roc'h Trédudon die 387 meter hoog is. Maar het uitzicht bij Chapelle Saint Michel is bijzonder mooi.

Ti ar Boudiged - Brennilis

We kunnen het niet laten dus nog maar weer een grafmonument op te zoeken uit de oudheid. Deze dolmen is goed te vergelijken met de hunnebedden zoals wij die kennen in Drente en Denemarken. In Denemarken heb ik ook prachtige ronde hunnebedden gezien die ik in Nederland nog nooit ben tegengekomen.

Welke soorten hunnebedden waar staan en waarom is mij nog steeds niet duidelijk.

Dag 12

BBQ

Vandaag wat voor de BBQ gehaald, gelezen en in de zon de gezeten.

We hadden o.a. 12 nog levende Langoesten(FR Langouste), en ze gingen levend op de BBQ. Dus vers waren ze wel. Na wat stuiptrekkingen hielden ze zich daarna rustig en lieten ze zich garen.

Dag 13

Uitwaaien

We hebben een wandeling langs het strand gemaakt. Er stond een harde wind en de bovenste 10 cm was vrijwel continu bedekt met een laag zand wat in beweging is.

Heerlijk!

Dag 14

Oude Boerderij

Ik vandaag terug gereden naar een oude boerderij die ik langs de weg had zien staan. Daar nog een paar foto's van genomen. Verder voor de rest van de dag uitgeslapen, spullen vast ingepakt en morgen vroeg op pad richting nederland.

Dag 15

Via Parijs

Om 06:15 vertrokken en deze keer via Parijs (N10 via Versailles) teruggereden. We waren om 19:00 thuis. Totaal is het 1143km.