Website

   van

      Anja en Jacques Bakker

Wat kun je zien in een waterdruppel?

Zomervakantie 2013 Schotland

Kies de dag/hoogtepunt

Dag 2: Aankomst Newcastle

Aankomst Newcastle

Na het rondje op het schip om 08:00 zijn we eerst een goede mok koffie wezen drinken. Om 09:30 stonden we opnieuw voorop het schip. Op de achtergrond hoor je met regelmatige tussenpozen de misthoorn van Newcastle. Het blijft een bijzondere gebeurtenis, en opmerkelijk dat niet meer mensen hem willen beleven, om voor op een schip te staan en niets anders te zien dan mist.

Echter, na een gesprekje met de "Lighthouse Keeper" van de vuurtoren van de Mull of Galloway later in de vakantie, is mij verteld dat de misthoorn van Newcastle niet meer in bedrijf is. Het zijn de geluiden van de misthoorn van andere schepen in de omgeving die ik gehoord moet hebben.

Lekker Rustig

Opmerkelijk is het dat er maar zeer weinig passagiers staan, (veel) minder dan 1% van de passagiers die aan boord zijn. Het is stil en iedereen staat staat te kijken naar de horizon en ziet niets. Anja zag als eerste de vuurtoren op de rechterhavenarm opdoemen in de mist. Dit was op ongeveer een kleine kilometer afstand. Eigenlijk was het geen echte mist, slechts ochtendnevel, we waren dan ook niet door de mist vertraagd in onze aankomst. In het Engels "socked in".

In 2004 stonden wij hier samen met Marinka. Zij vooraan, ik erachter, de kleintjes vooraan. Toen was het ook hetzelfde soort weer met een flinke ochtendnevel. In Newcastle is niet veel veranderd, bij ons wel.

Een half uur later zaten we, veel te vroeg, reeds in de auto te wachten dat we van de boot af konden. Dat ging niet zo snel.

Klik op de foto voor een vergroting!

Tijdens de terugreis stonden we nog een dek hoger.

Ontschepen

We zijn door de neus van het schip naar binnen gereden. Het schip lag in IJmiiden met de neus de goede kant op. In Newcastle zaten we reeds om 9 uur (10:00 uur CET) uur in de auto, we hadden moeten wachten op de tweede oproep. In Newcastle rij je dus uit de achterkant van het schip, de King Seaways.

De laatste oproep voor iedereen om het schip te verlaten was om 09:25 (10:25 CET), 5 minuten later kwam nogmaals de laatste oproep! Nadat het deck onder ons ontscheept was ging het voorste gedeelte van deck 5 naar beneden, op dat gedeelte staan ook auto's. Wij stonden precies boven het scharnierpunt. Even later gingen wij ook naar beneden het schip af. Om 09:40 stonden we in de rij om te wachten voor de douane. Om 10 uur gingen uiteindelijk pas echt rijden.

Kies de dag/hoogtepunt