Website

van

Anja en Jacques Bakker

Wat kun je zien in een waterdruppel?

Zomervakantie 2011 Zweden - Noorwegen

Kies de dag/hoogtepunt

Dag 20: Reis van Kaupanger (Park Vesterland Resort) naar Hovden (Park Hovden Høyfjellssenter) - deel 2

Ferry Bruravik - Brimnes

Met deze veerboot kruisen we de Hardangerfjord, dit is de op 1 na grootste fjord en deze gaat 180km landinwaards.

Er vaart maar 1 boot op en neer. De oversteek duurt ruim 10 min en de kaartjes worden verkocht voor vertrek van de boot. Een overtocht voor de auto en 2 personen kost 113 NOK.

Deze boot werd helemaal volgepropt. Ik kon er nog net uit, maar Anja zat klem en is in de auto gebleven.

De fjord is op dit stuk niet zo breed en momenteel wordt gewerkt aan een brug. Op ongeveer 1 km voor het einde van de tunnel die bij het vertrekpunt Bruravik uit de berg komt, is een rotondegemaakt in de tunnel. Daar kun je dan straks naar het westen om te kiezen voor de nieuwe hangbrug.

Het is moeilijk schatten maar ik vermoed dat de hangbrug ongeveer 2,5 Km lang gaat worden. De pijlers staan er reeds en er wordt nu gewerkt aan de spandraden. Volgende stap zal het wegdek gedeelte zijn. Het zal een belangrijke brug worden.

Laatste Uitzicht op een Fjord.

De weg vervolgt zich via de E13 langs de Sørfjorden waar de fjord bij het fabrieksplaatsje Odda tot een einde komt. Rokende schoorstenen in Odda, die heb ik lang niet meer gezien.

Klik op de foto voor een vergroting!

De foto die hierbij hoort is typisch voor de omgeving. Op de hellingen die op het zuiden van de fjorden liggen is veel fruitteelt.

Veelvuldig worden de waren meteen aan de man gebracht. De kleine onbemande verkooppunten zijn er dan ook overal te vinden. Sommige zeer eenvoudig bestaande uit een stuk hout met de geldkist erop vastgeschroefd en een paraplu erboven tot heuse stalletjes.

Op de foto is veel te zien, de laatste foto van een fjord, de Noorse vlag, de kettingen waarmee het stalletje stormvast is gemaakt, de bakjes met pruimen en nu eens geen geldkist maar een gewone glazen pot voor het geld en natuurlijk de dakbedekking. Je valt wel op.

De E13 langs de Sørfjorden is een mooie weg met prachting uitzicht over het fjord en de rand van de Folgefonna nationaal park. Echter de weg laat niet veel tijd voor de bestuurder om rond te kijken. Het is voor een groot gedeelte een 1,5 baans weg waar je regelmatig moet stoppen voor tegenliggers. De gemiddelde snelheid ligt beneden de 50km per uur. Dat ben ik wel gewend want op de A1 tussen Deventer en Apeldoorn is de gemiddeldel snelheid ook niet hoger!

Watervallen

We zijn onderweg bij verschillende watervallen gestopt. Het blijft een prachtig en indrukwekkend gezicht. De foto is van de Latefoss (165 meter verval). De brug is van 1859 staat vermeld maar ik heb mijn twijfels over of er toen reeds van deze brede bruggen werden gebouwd. Misschien is hij later verbreed.

Ook een mooie water is te zien 10 km voor Voss aan de westzijde van de weg. Dit is de Tvinnefoss. Er zit ook een camping bij en de borden geven aan dat je alleen over het veldje naar de voet van de waterval mag lopen als je campinggast bent en je anders moet melden bij de kiosk. We zijn gewoon doorgelopen.

De Tvinnefoss is een waterval waar je niet op uitgekeken raakt. Het zijn honderden watervallen, klein en groot, die trapsgewijs naar beneden komen (waar moeten het water ook anders heen). Je kunt ook heel dicht bij komen en tussen de waterstromen naar boven klimmen. Wel gevaarlijk, dus dan moet je wel dom zijn of een Italiaan zijn.

Het valt mij steeds wel op dat het meestal de Italiaans sprekende toeristen zijn die voordat ik mijn bergschoenen aangestrokken heb al omhoog geklommen zijn en luid schreeuwend aan het foto's maken zijn en op de terugweg zijn als ik naar boven ga!

Hoogvlakte Hardangarvidda

De Hardangarvidda hoogvlakte is ongeveer 100 bij 75 km groot. Aan de noordkant loopt weg 7 en 40 en aan de zuidzijde loopt de E134 en weg 362. Hovden licht ten zuiden van de hoogvlakte dus wij hebben de E134 genomen.

Een mooie weg die voor een groot gedeelte boven de bomengrens loopt. Als er onderweg iets moois te zien is dan neemt Anja met de compact camera ook wel eens een foto. Op deze foto een regenboog en een prachtige wolkenmassa. Helaas betekent dit ook dat het gaat regenen!

Aankomst Park Hovden Høyfjellssenter

We waren veel te laat. Toen het tegen zessen liep, en toen was het nog meer dan 2 uur rijden, ben ik even gestopt om te kijken of er iemand gebeld moet worden als je later aankomt. Ik was dus goed te laat, de receptie gaat om vier uur dicht.

Toch maar even gebeld, maar kreeg geen gehoor. Toen we om 20:30 aankwamen was er dus ook niemand bij de receptie. Wel een envelope met mijn naam erop een een sleutel. Er lagen nog twee envelopes, ik ben dus niet de allerlaatste van vandaag.

Oh eten, je dat hadden we nog niet gedaan, en we zijn tegen 9 uur geen kijken waar nog licht te zien was. Dat was dus bij een groot hotel en daar hebben we genoten van een heerlijk buffet. Voor ons werden nog even de patatjes, gekookte aardappels en groente aangevuld. En we konden aanvallen, we waren de laatste en enige gasten op dat moment. Perfect eten!, zaterdag gaan we weer hier naar toe.